Το Ηλεκτρικό αυτοκίνητο του Γιάννη Γουλανδρή το 1970 δεν είδε φως γιατί τα μεγάλα κεφάλια δεν τον άφησαν ποτέ [ΒΙΝΤΕΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ]

Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν Ελληνικό στην δεκαετία του 70.Το αυτοκίνητο διέθετε ηλεκτρικό κινητήρα 8,2 ίππων, τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα και αυτονομία 80 χιλιομέτρων. Αυτό που το έκανε ξεχωριστό ήταν το πολύ μικρό του μέγεθος, μιας και το μήκος του ήταν μόλις 2,7 μέτρα.

Συνολικά κατασκευάστηκαν 123 αυτοκίνητα που σήμερα θεωρούνται, κάτι παραπάνω από συλλεκτικά.Η περίπτωση του Enfield είναι ιδιάζουσα μιας και ιστορικά θεωρείται το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο που μπήκε σε παραγωγή. Η όλη ιδέα είχε να κάνει με το πώς θα μπορέσει να γίνει φιλικό προς το κοινό, ωστόσο δυστυχώς “κόλλησε” στη γραφειοκρατία την περίοδο της Χούντας και με την μεταπολίτευση, η ιδέα είχε εγκαταλειφθεί”, δηλώνει ο Μιχάλης Σταυρόπουλος.

“Στην Ελλάδα δεν πήρε ποτέ άδεια γιατί υπήρξαν διάφορες πολιτικές πιέσεις και δεν ήξεραν πώς να φορολογήσουν τον ηλεκτρικό κινητήρα. Η χρονική συγκυρία δεν ευνόησε το Enfield”.Ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν στη Σύρο Ελληνικής έμπνευσης και χρηματοδότησης

Το Enfield 8000 αποτελεί ακόμα ένα παράδειγμα ελληνικής τρέλας και αντανακλά τον χαρακτήρα του σύγχρονου Έλληνα. Καινοτόμος αλλά και… γραφειοκράτης. Γιατί, αν αναρωτιέστε τι είναι αυτό που σκότωσε μια τόσο προχωρημένη ιδέα για την εποχή της, η απάντηση είναι μία. Η γραφειοκρατία και το κόστος παραγωγής.

Το ντοκιμαντέρ “Ανάμεσα σε δυο νησιά”, αφηγείται με τον καλύτερο τρόπο την πορεία και τη σύντομη ζωή του θρυλικού αυτοκινήτου που έχει γίνει συλλεκτικό μιας και ελάχιστα “κομμάτια” υπάρχουν ανα τον κόσμο. Εμείς, μιλήσαμε για το Enfield με τον διευθυντή σύνταξης του περιοδικού “4 Τροχοί” και σκηνοθέτη της ταινίας Μιχάλη Σταυρόπουλο, με αφορμή την προβολή της ταινίας στα πλαίσια του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Στο συγκεκριμένο φιλμ μιλάνε οι περισσότεροι συντελεστές του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η ιστορία του οποίου ξεκινά στα τέλη της δεκαετίας του ’60 στην Αγγλία. Εκεί είχε την έδρα της η εταιρία Enfield Automotive, του Ανδριώτη εφοπλιστή Γιάννη Γουλανδρή. Μια εταιρεία που μετέφερε την παραγωγή του μικρού Ι.Χ. στη Σύρο, ή αλλιώς, στην ιδιαίτερη “πατρίδα” του. “Δεν είναι τρελό και μόνο να φανταστεί κανείς ότι στη Σύρο, στη μέση του Αιγαίο και των Κυκλάδων, μέσα στη δεκαετία του ’70 κατασκευαζόταν ένα ελληνικό αυτοκίνητο;”, μας λέει ο κ. Σταυρόπουλος