Αναβαθμισμένο ΤΟΜΠ ΛΕΩΝΙΔΑΣ και μετατροπή σε ΤΟΜΑ με 1 εκατ. ευρώ

Μια ολοκληρωμένη, χαμηλού κόστους και υψηλής αποτελεσματικότητας πρόταση που μπορεί εξολοκλήρου να υλοποιηθεί στην Ελλάδα για την ουσιαστική αναβάθμιση των εκατοντάδων ΤΟΜΠ Λεωνίδας Ι/ΙΙ που κατασκευάστηκαν από την ΕΛΒΟ προετοίμασε η ελληνική εταιρεία EODH SA, σύμφωνα με το defence-point.gr

Η πρόταση περιλαμβάνει την αναβάθμιση της μαχητικής ικανότητας του ΤΟΜΠ Λεωνίδας Ι/ΙΙ του Ελληνικού Στρατού και της Εθνοφρουράς της Κύπρου, σε ΤΟΜΑ με τον εξοπλισμό του αναβαθμισμένου οχήματος ένα νέο τηλεχειριζόμενο πυργίσκο που σχεδιάστηκε από την ελληνική εταιρεία σε συνεργασία με οίκο του εξωτερικού που ειδικεύεται στην σχεδίαση ανάπτυξη και κατασκευή τηλεχειριζόμενων πυργίσκων.

 

Η ολιστική πρόταση αναβάθμισης των υπαρχόντων 690 Λεωνίδας Ι/ΙΙ της EODH SA περιλαμβάνει ριζικές παρεμβάσεις στους τομείς της ευκινησίας, ισχύος πυρός και προστασίας του οχήματος, οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν στην Ελλάδα από Έλληνες μηχανικούς και τεχνικούς με συμμετοχή σημαντικού μέρους της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΛΑΒΙ), ακολουθώντας το πρότυπο που είχε εφαρμοστεί στο επιτυχημένο βιομηχανικό έργο κατασκευής των 140 Leopard 2HEL πριν από 10 χρόνια.

Πιο αναλυτικά, η πρόταση της EODH SA σχετικά με την ευκινησία του οχήματος περιλαμβάνει την αντικατάσταση του υπάρχοντος 6κύλινδρου υγρόψυκτου κινητήρα 7FA της αυστριακής εταιρείας Steyer ο οποίος αποδίδει 320 ίππους με τον αμερικανικής κατασκευής 6κύλινδρο κινητήρα Cat C7 ο οποίος αποδίδει 360 ίππους και έχει ροπή 1.254Nm έναντι των 1.100Nm του αυστριακού κινητήρα. Ο νέος κινητήρας συνεργάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων και τροποποιημένα υδραυλικά συστήματα.

Το πακέτο αναβάθμισης περιλαμβάνει επίσης την ενίσχυση της ανάρτηση του οχήματος με νέες ράβδους στρέψης και ψηφιοποίηση της θέσης του οδηγού, αφού το ηλεκτρικό κύκλωμα του Λεωνίδας Ι/ΙΙ θα βασίζεται σε αρτηρία δεδομένων.

Προαιρετικά και εφόσον το επιθυμεί ο χρήστης, στο όχημα μπορεί να εγκατασταθεί σύστημα κλιματισμού, προστασίας ΡΒΧΠ, βοηθητική μονάδα παροχής ισχύος, κάμερες οπισθοπορείας και εμπροσθοπορείας σύστημα επικοικνωνιών νέας τεχνολογίας, σύστημα ενδοεπικοινωνίας υψηλών αποδόσεων καθώς και Σύστημα Διοίκησης και Ελέγχου.

Για τη βελτίωση της προστασίας του οχήματος η EODH SA έχει ετοιμάσει ένα πακέτο πρόσθετης θωράκισης το οποίο εξωτερικά μπορεί να τοποθετηθεί χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία λόγω των κλίσεων που έχει το όχημα.

Αυτό περιλαμβάνει την εγκατάσταση σύνθετης πολυστρωματικής θωράκισης (Composite) και την προσθήκη εσωτερικής αντιθραυσματικής επένδυσης (Spall Liner), ενώ εφόσον ο χρήστης το επιθυμεί μπορεί να εγκατασταθεί στο όχημα και αντιναρκική προστασία καθώς και νέα καθίσματα αναρτημένα από την οροφή για την καλύτερη προστασία του μεταφερόμενου προσωπικού από τις εκρήξεις ναρκών.

Χάρις στο προτεινόμενο πακέτο, η προστασία του Λεωνίδας στο εμπρόσθιο τόξο είναι Επιπέδου 5 (Level V) και περιμετρικά Επίπεδο 4 (Level IV), γεγονός που επιτρέπει στο όχημα να ανθίσταται σε άμεσα πλήγματα από απόσταση 1 χλμ από πυρομαχικό 25 x 137 APDS-T που χρησιμοποιεί το πυροβόλο M242 Bushmaster των τουρκικών ΤΟΜΑ ACV-15.

Όσον αφορά την ισχύ πυρός του αναβαθμισμένου Λεωνίδας η EODH προτείνει τον τηλεχειριζόμενο σταθεροποιημένο πυργίσκο που από κοινού σχεδιάστηκε με εταιρεία του εξωτερικού ο οποίος μπορεί να κατασκευαστεί στην Ελλάδα.

Ο χαμηλού βάρους και διαστάσεων τηλεχειριζόμενος σταθεροποιημένος πυργίσκος τοποθετείται στη θέση του υπάρχοντος πυργίσκου που το όχημα διαθέτει με τη διαφορά ότι ο νέος πυργίσκος τοποθετείται επί της οροφής του οχήματος χωρίς να χρειαστεί διάτρηση.

Ο νέος πυργίσκος δεν διαθέτει κάλαθο στο εσωτερικού του οχήματος γεγονός που επιτρέπει τη μεταφορά τουλάχιστον 8 πλήρως εξοπλισμένων στρατιωτών καθώς και του διμελούς πληρώματος του οχήματος, δηλαδή τον οδηγό και τον χειριστή του τηλεχειριζόμενου πυργίσκου.

Το βάρος της βασικής έκδοσης του νέου πυργίσκου είναι 950 κιλά (συμπεριλαμβάνεται το πυροβόλο και τα πυρομαχικά) το ύψος του είναι 840 χλστ, το πλάτος του 1.200 χλστ, το μήκος του άνευ του πυροβόλου είναι 850 χλστ, ενώ το συνολικό βάρος του οχήματος με πλήρες φορτίο κυμαίνεται μεταξύ 17 και 17,5 τόνους.

Ο εξοπλισμός του πυργίσκου περιλαμβάνει το κύριο πυροβόλο διαμετρήματος 30 x 137 Mauser Mk30-1 Model F, και αναχορηγία 180 έτοιμων προς χρήσης πυρομαχικών, το συζυγές πολυβόλο των 7,62 χλστ, συγκρότημα εκτοξευτών καπνογόνων ελληνικής κατασκευής και το συγκρότημα των αισθητήρων ημέρας/νύκτας ελληνικής κατασκευής, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για την εγκατάσταση ενός ζεύγους εκτοξευτών αντιαρματικών πυραύλων από τα αποθέματα του Ελληνικού Στρατού ή κάποιο νέο σύστημα.

]

Ο πυργίσκος διαθέτει ένα Σύστημα Ελέγχου Πυρός 3ης γενιάς με σταθεροποίηση στους δύο άξονες και αυτόματη ιχνηλάτηση του στόχου που επιτρέπει στο σύστημα να πραγματοποιεί βολή εν κινήσει αξιοποιώντας τις κάμερες ημέρας, την θερμική κάμερα και το αποστασιόμετρο Laser.

Το πλέον όμως σημαντικό που μειώνει δραστικά το κόστος του πακέτου αναβάθμισης του Λεωνίδας Ι/ΙΙ που προτείνει η EODH SA είναι η αξιοποίηση των  που οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ) διαθέτουν. Πιο συγκεκριμένα η ΕΒΟ στην δεκαετία του 1990 είχε κατασκευάσει 60 μονάδες πυρός του συστήματος ΑΡΤΕΜΙΣ 30 με κάθε μονάδα πυρός να διαθέτει δύο πυροβόλα.

Τα συστήματα αυτά δεν χρησιμοποιούνται από τις ΕΕΔ και έχουν αποσυρθεί. Επιπλέον η ΕΒΟ είχε κατασκευάσει 100-120 επιπλέον πυροβόλα για την σχεδιαζόμενη παραγγελία 30 επιπλέον συστημάτων καθώς και αρκετών ακόμη spare πυροβόλων.

Τα πυροβόλα αυτά είναι άμεσα διαθέσιμα, περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου και των ΕΕΔ ενώ τα πυρομαχικά τους κατασκευάζονται από τα ΕΑΣ και μπορούν να αξιοποιηθούν με μηδενικό κόστος μειώνοντας δραστικά το κόστος του συνολικού πακέτου αναβάθμισης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις το κόστος του πακέτου αναβάθμισης της EODH SA κυμαίνεται γύρω στο 1 εκατ. ευρώ ανά μονάδα και μπορεί να υλοποιηθεί σε σύντομο για το μέγεθος του έργου χρονικό διάστημα δίνοντας εργασία στο σύνολο σχεδόν της ΕΝΑΒΙ.

Όπως γίνεται αντιληπτό ακόμη και σήμερα μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης που δοκίμασε το σύνολο των ελληνικών εταιρειών και φυσικά και της αμυντικής βιομηχανίας, υπάρχουν ελληνικές εταιρείες που δεν μεμψιμοιρούν που τολμούν, σχεδιάζουν και αναπτύσσουν νέα οπλικά συστήματα ή αναβαθμίζουν υπάρχοντα με χαμηλό κόστος έναντι άλλων ξενόφερτων προτάσεων .

Αυτό που μένει είναι να δούμε αν η νέα κυβέρνηση θα τολμήσει να υλοποιήσει τις υποσχέσεις της για την επαναβιομηχάνιση της Ελλάδας και θα δώσει την ευκαιρία σε αυτή και ευχόμαστε και σε άλλες προτάσεις να γίνουν πραγματικότητα. Διαφορετικά θα είμαστε άξιοι της τύχης μας και των επιλογών μας.

πηγη